Waga produktu: 5 kg
Wysyłka od dnia:2018-12-31
Producent: Galakta

UWAGA! Produkt oferowany w przedprzedaży. Planowana data premiery to grudzien 2018. Dokładna data nie jest jeszcze znana i może ulec z mianie z winy wydawcy. Zamówienia będą wysyłane po oficjalnej premierze gry. 

Mecatol Rex. Centrum znanej galaktyki i niegdysiejsza siedziba Imperium Lazax. Dzisiaj Rex to tylko zgliszcza potężnej cywilizacji, dawno zapomniane imperium, a także obiekt pożądania wszystkich ras biorących udział w galaktycznych konfliktach.

Galaktyka w stanie wojny

Od dwóch dekad Twilight Imperium jest niedoścignionym wzorem genialnej i monumentalnej strategii. Teraz po raz pierwszy gra zostanie wydana naszym nakładem po polsku. Najnowsza, czwarta edycja Twilight Imperium to najbardziej dopracowana wersja gry, jaka kiedykolwiek powstała. Od trzech do sześciu graczy zmierzy się w militarnej, politycznej i ekonomicznej walce o kontrolę nad galaktyką. 16 frakcji, ponad 350 figurek, 51 kafelków, 561 znaczników i prawie 400 różnych kart – robi wrażenie, prawda? Wkrótce to wszystko oddamy w Wasze ręce w polskiej wersji językowej.

Dzieje cywilizacji

Prowadząc wojny, handlując, zajmując kolejne planety i rozszerzając swoje polityczne wpływy, gracze będą zdobywali punkty zwycięstwa. Dziesięć punktów wystarczy, aby wygrać grę, jednak zebranie ich nie będzie takie łatwe, na jakie wygląda. 

Na początku każdej rozgrywki gracze będą budowali własną galaktykę. Rozpoczynając od centralnego punktu, czyli Mecatol Rex, gracze dokładają swoje kafelki mapy, tworząc w ten sposób trzy pierścienie wokół starożytnego miasta. Dzięki temu każda gra będzie niepowtarzalnym strategicznym doświadczeniem już od samego początku. 

Każdą turę gracze rozpoczynają od wybrania jednej z ośmiu kart strategii, które nie tylko decydują o kolejności w rundzie, ale także zapewniają korzyści strategiczne – od dodatkowych żetonów rozkazów do większej kontroli kontraktów handlowych. Po wybraniu ról, gracze kolejno przemieszczają swoje floty z systemu do systemu, podbijają nowe planety i nawiązują relacje dyplomatyczne i handlowe z innymi frakcjami. Na sam koniec rundy gracze wspólnie, jako wielka rada, decydują o nowych prawach, które będą od teraz obowiązywały w galaktyce. 

Każde imperium musi mieć swoje centrum dowodzenia – w tym przypadku jest to karta dowodzenia, na której gracze znajdą wszystkie najpotrzebniejsze informacje o swojej frakcji i jej postępie. Karta zapewnia też dostęp do przeglądu wszystkich akcji, jakie można wykonać w turze, zaznaczono na niej szczegółowe informacje dotyczące dostępnych statków i specjalnych zdolności frakcji. Poza wyjątkową zdolnością, każda rasa ma też do dyspozycji własny okręt flagowy, różniący się znacząco od statków innych frakcji. 

Dzięki nowym technologiom statki można ulepszać na różne sposoby. Za każdym razem, kiedy statek zostaje usprawniony, gracz zakrywa kartą danego ulepszenia odpowiedni statek na swoim arkuszu dowodzenia. Dzięki temu statystki floty zawsze są czytelne i dostępne w jednym miejscu. 

Po wybraniu ról gracze kolejno wykonują akcje. Za pomocą ograniczonej liczby żetonów dowodzenia poruszają swoje floty z jednego systemu do drugiego, przenosząc swoje jednostki naziemne na niezajęte planety. Tworzą nowe placówki wydobywcze i kolonie, a jeśli system jest zajęty przez innego gracza, rezultatem spotkania będzie zazwyczaj bitwa, która skończyć się może tylko całkowitym zniszczeniem lub ucieczką jednej ze stron. Oczywiście przemieszczanie floty to nie jedyny wybór – gracze mogą też wykorzystać akcje zapewniane przez swoje karty strategiczne. 

Każda karta strategii zapewnia graczowi dostęp do zdolności głównej, ale posiada także zdolność dodatkową, z której może skorzystać każdy gracz, co sprawia, że w każdym momencie rozgrywki wszyscy będą zaangażowani w grę, zamiast tylko czekać na swoją kolej. Na przykład karta „Dowodzenie” zapewnia graczowi 3 żetony dowodzenia i pozwala wydawać wpływ, aby otrzymać dodatkowe żetony dowodzenia. Tylko posiadacz karty otrzyma 3 darmowe żetony, ale każdy gracz może skorzystać ze zdolności dodatkowej karty i wydać swój wpływ, aby otrzymać dodatkową możliwość wykonania kilku akcji. 

Po tym, jak każdy gracz rozegra swoją turę, należy sprawdzić, czy ktoś wykonał zadania i tym samym zbliżył się do zwycięstwa na torze punktacji. Na początku każdej gry wydziela się z talii celów dziesięć zakrytych kart celów otwartych, których wykonania może podjąć się każdy gracz i w każdej turze odkrywa się je stopniowo. Dodatkowo każdy gracz wybiera jeden z dwóch tajnych celów, który będzie dostępny tylko dla niego. Na koniec tury gracz może spełnić jeden otwarty i jeden tajny cel. Gra toczy się, dopóki jeden z graczy nie zbierze dziesięciu punktów zwycięstwa. 

Jeśli któryś z graczy przejmie kontrolę nad Mecatol Rex, rozpoczyna się dodatkowa faza, podczas której gracze będą głosowali nad nowymi prawami. Wśród odkrywanych kart w tej fazie może pojawić się wszystko, od drobnych zmian, jak przyznanie graczowi punktu zwycięstwa, do całkowitego przewartościowania sił militarnych poprzez zakaz używania najpotężniejszych okrętów wojennych. Każda decyzja może zaważyć na losach galaktyki. 

Kluczem do zwycięstwa jest jednak nie tylko polityka i podbój kosmosu, ale dobre układy z innymi graczami. Każda rasa produkuje swoje wyjątkowe dobra, które nie mają wartości, dopóki nie zostaną sprzedane innym graczom. Mogą się wtedy przydać do budowania nowych statków, wpływania na głosowanie lub spełnienia części warunku określonego celu. Gracze będą więc cały czas stali przed wyborem – czy sprzedać swoje dobra i być może popchnąć innego gracza do zwycięstwa, ale samemu też coś zyskać, czy zatrzymać je dla siebie i rozwijać się powoli, ale stabilnie. 

Jednakże zwycięstwa nie da się zdobyć tylko i wyłącznie za pomocą sprytnych manipulacji handlowych i politycznych. Warto postawić też na naukę i wynalazki. Odkrywanie zapomnianych technologii pozostawionych przez Imperium Lazax to jedna z najważniejszych części gry. Dzięki rozwojowi technologicznemu frakcje mogą opracowywać ulepszenia statków, budować potężne machiny zniszczenia czy też z łatwością nawigować swoje floty przez pola asteroid. Technologia, poza zapewnieniem przewagi strategicznej, może też być warunkiem na niektórych kartach celów – warto więc dbać o zrównoważony rozwój swojej frakcji. 

W czwartej edycji Twilight Imperium istotny jest też rodzaj technologii. Aby dokonać bardziej znaczącego odkrycia, należy wcześniej wynaleźć technologie z niższego poziomu tego samego koloru. Co więcej, aby zbudować niektóre statki, potrzebne będą ulepszenia z kilku różnych kolorów – na szczęście niektóre planety zapewniają dodatkowy bonus do badań, więc przemyślana eksploracja kosmosu również jest nie bez znaczenia przy planowaniu dalszego rozwoju. 

Galaktyka przywrócona

Handel, eksploracja, podbój, rozwój, zarządzanie – nadchodzi najlepsza strategia wszechczasów. Jeśli myśleliście kiedyś o tym, czy jest na świecie jedna gra, którą warto mieć na swojej półce, bo nigdy się nie zestarzeje, nie znudzi i zawsze chętnie do niej wrócicie (jak tylko będziecie mieli kilka godzin wolnego czasu na rozgrywkę), to odpowiedź jest prosta – Twilight Imperium.

Polecamy
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...

I-SZOP.pl - wyszukiwarka gier planszowych, porównywarka cen, gry planszowe, RPG, karciane, kolekcjonerskie, figurkowe i bitewne